Iedereen is maar druk met LinkedIn en de experts vliegen je om de oren. Wel hashtags, geen hashtags, een paar hashtags, wat is het nou? Ik neem je graag mee in de wondere wereld van LinkedIn hashtags, zodat daar voorlopig geen onduidelijkheid meer is voor jou.
Waarom hashtags op LinkedIn?
Misschien is het gesneden koek voor je, maar voor de zekerheid leg ik je uit wat het nut van hashtags op LinkedIn is. Iedereen zit met zijn eigen intenties op LinkedIn, maar over één ding zijn we het denk ik wel eens. Als je tijd en energie steekt in het schrijven van een nieuw bericht, wil je wel graag dat deze door een zo groot mogelijke groep mensen gezien wordt.
Pak optimaal bereik op LinkedIn door het gebruiken van hashtags
Met hashtags zorg je ervoor dat jouw bericht mogelijk buiten je eigen netwerk getoond wordt. Als LinkedIn gebruiker kun je namelijk een hashtag volgen. Dan zie je dus mogelijk berichten van mensen waar je niet persé een connectie mee bent. Wat ons betreft er is geen reden om hashtags niet te gebruiken op LinkedIn.
Welke hashtags moet ik gebruiken?
In onze LinkedIn training krijgen we vaak de vraag welke hashtags dan handig zijn om te gebruiken. Hier is niet één antwoord op te geven, omdat dit altijd afhankelijk is van het onderwerp van je bericht.
Als je het nieuwe bericht klaar hebt staan, kun je op zoek gaan naar geschikte hashtags. Maar wat is dan geschikt? Je bent eigenlijk altijd op zoek naar hashtags waar bereik op zit. Als een hashtag geen volgers heeft, heeft het ook geen zin om die hashtag te gebruiken voor extra bereik buiten je netwerk.
Linkedin hashtags: Waar vind ik die?
LinkedIn loopt gevoelsmatig nog wat achter als het om hashtags gaat. Zo is het vinden van hashtags redelijk omslachtig en moet je eigenlijk iedere keer weer op zoek naar de geschikte hashtags.
Je kunt in de zoekbalk van LinkedIn bijvoorbeeld ‘#linkedintips’ intypen. Je ziet dan recente berichten die de hashtag gebruikt hebben én of de hashtag volgers heeft. Voor jou een mooie graadmeter om te bepalen of dit een geschikte hashtag is voor je bericht.
Wij noteren sowieso alle hashtags in een spreadsheet, met bijbehorend bereik, zodat we deze werkzaamheden niet telkens opnieuw uit hoeven te voeren.
Hoeveel hashtags op LinkedIn?
Voor ieder social platform gelden andere regels en dat geldt ook voor de hashtags. Op LinkedIn tonen meerdere onderzoeken aan dat het gebruik van maximaal 3 hashtags optimaal is. Of je dit in je tekst verwerkt of onderaan het bericht maakt niet zo uit, het heeft hooguit effect op de leesbaarheid van je bericht als je de hashtags midden in een regel plaats.
Dus, zorg ervoor dat je jouw bericht altijd voorziet van goede hashtags. Op die manier kun je de hashtags optimaal voor je bericht laten werken. Als je bericht dan ook nog eens goed geschreven is, is hij er klaar voor om door het dak te gaan