gastblog

Onderscheiden als zelfstandig ondernemer (3 tips)

Ben jij hard bezig om je business te laten groeien?

Voel je je over ‘t algemeen blij met het besluit om dit zelf te gaan doen, eigen baas, eigen tijd, eigen plannen, maar… denk je ook vaak: er zijn nog ongeveer 2453 andere mannen en vrouwen die eigenlijk een soort van hetzelfde doen als ik. Hoe. Val. Ik. Op. In vredesnaam.

Best uitdagend toch?

Ik ga je ook absoluut niet vertellen dat dat heel makkelijk is, maar ik heb in deze blog wel wat tips voor je.

En had ik al gezegd dat het niet heel makkelijk is? Ik herhaal dat even, omdat er allemaal mafkezen zijn die roepen dat ondernemen en groeien en 2 ton per jaar verdienen ‘moeiteloos’ zou moeten zijn. Nou, forget it. Het is hard werken. Het is ongemakkelijk. Het is nog een afwijzing krijgen en daarna nog één.

Dat geldt ook voor onderstaande tips. Die zijn goed en fijn toe te passen, maar dat kan ook spannend zijn.

Ik ben jaren cabaretier geweest – maar vooral bekend van een dramatische date bij First Dates in 2017 – en als cabaretier was tijdens het schrijven en repeteren van een nieuwe show altijd dé vraag: hoe kan het echter? Hoe kan het geloofwaardiger? Hoe kun je echt je eigen geluid vinden?

Hoe kan het echter?
Hoe kan het geloofwaardiger?

Het heugelijke nieuws in best wel taaie tijden: alles wat je nodig hebt om anders te zijn is er al. Alles wat je nodig hebt, namelijk, dat ben jij zelf! Dit geldt ook voor jou als ondernemer.

De manier waarop je al onderscheidend bent is dat jij jij bent.

Het probleem: veel experts en adviseurs en coaches vinden het heel lastig om dát te laten zien: die eigenheid. Die echtheid. Die persoonlijkheid. En daar zit wel echt je kans.

1) Leef je uit op je over-mij pagina

Op je over-mij pagina heb je dé kans om verfrissend en origineel te zijn. De kans om te zorgen dat mensen denken: hé, wauw, dit is anders.

De manier waarop veel mensen nu die over-mij pagina schrijven is door dingen te zeggen als ‘Ik werk klantgericht en we leveren altijd maatwerk. Jouw succes is mijn drijfveer.’

Prachtig! Dat iemand klantgericht is. Ik word emotioneel. Echt? Ja! Tissues, wie heeft er tissues.

Nee, maar even serieus: het is natuurlijk echt mooi, maar iedereen schrijft dit en dat is een probleem omdat je lezers woordblind worden als ze ‘maatwerk’ zien. Het is te standaard en ik denk sowieso: diegene had even geen zin om echt na te denken over wat hij wilde zeggen. Te lui.

Hoe wel?

Sowieso voor je hele branding geldt dat het slim is om een handvol verhalen te hebben die jij kan delen over jezelf. Zeg 5 verhalen die jou typeren. Die iets vertellen over jou dat mensen echt onthouden. Dat opvalt.

Is er een bijzondere reden dat je doet wat je doet? Heeft het ontstaan van jouw bedrijf, jouw concept, te maken met een grote levensgebeurtenis bijvoorbeeld in je jeugd? Ben jij nu zo kordaat en pittig vanwege een intense relatie met je moeder vroeger?

Deel dat. Vertel het.

Of heb je een andere eigenaardigheid? Was je jeugdkampioen parkieten fokken en ben je daarom eens in De Wereld Draait Door geweest in 2006?

Of ben je heel goed in Yahtzee? Of heb je 5 kinderen en maakt jou dat markant in deze tijd? Of ben je juist bewust kinderloos en daar open over?

En ben je ook ergens slecht in? Moet de brandweer altijd uitrukken als jij pannenkoeken gaat bakken? Is je zoon van 6 er beter in en heb je een filmpje dat hij die pannenkoek drie meter de lucht in gooit en in slow motion weer opvangt?

Vertel een van die verhalen op je over-mij pagina. Zeker als je ook iets lulligs durft te delen ben je instant anders.

Wat ik altijd deel is dat ik eens Paëlla heb gegeten met Michael Jackson in Krasnapolsky. En dat hij daarna Billie Jean voor mij zong.

Ok, dat is niet echt gebeurd, maar je kunt ook vertellen wat je heel, heel graag had gewild dat er gebeurd was, ook dan laat je iets over jezelf zien.

2) Ga op cliché-safari en schiet de clichés af

‘Wil jij in je kracht staan?’

‘Wil jij next level met je bedrijf.’

‘Als manager wil je dat in je team de neuzen dezelfde kant op staan.’

Als jij nog meer van dit soort cliché-zinnen hebt, dan hoor ik ze graag.
Ook hier geldt: mensen lezen hier snel overheen. Je pakt de aandacht niet, je valt niet op. Je verrast niet. Hoe zal ik het zeggen? Je valt daardoor eigenlijk meteen in een soort standaard bak: business website. Standaard. 13 in een dozijn.

Daarnaast is het heel vaag, de nummer 1 fout van bijna alle webteksten. Wat is dat? ‘Next level?’

Hoe wel?

Nu begint het werken. Het zoeken. Vraag jezelf bij clichés af hoe je het ook kan zeggen. Wees niet tevreden met de eerste ingeving, maar daag jezelf uit om het anders te zeggen.

Dat ik hier boven het woord Paëlla gebruik is niet voor niks. Dat maakt het specifiek en in combi met Michael Jackson opvallend. Paëlla is een woord dat ook meteen opvalt en mensen voelen: deze man, deze vrouw, deze schrijver stelt eigenlijk voor om het luchtig te houden.

We kunnen het ook een beetje
leuk hebben, ben ik wel voor.

Het werkt exact hetzelfde als in een live ontmoeting. Je praat wat en iemand durft ineens een klein grapje te maken. Iemand zegt daarmee: we kunnen het ook een beetje leuk hebben, ben ik wel voor.

3) Betrek jezelf regelmatig in je verhaal

Even heel meta: wat ik hierboven doe met het voorbeeld van Michael Jackson is mezelf in deze blog betrekken en dat kan je dus altijd en overal doen: in je blog, in de mails die je naar je lijst stuurt, op social en als je spreekt voor een groep.

Bij vrijwel alles wat je bespreekt is er wel een mogelijkheid om een terzijde te doen. Een terzijde is wat een cabaretier ook vaak doet. Hij is bezig met het vertellen van een conference en ineens heeft hij een ingeving.

‘Dat doet mij denken aan…’

Dat is een trucje, maar een heel leuk en effectief trucje. Het werkt.

Met terzijdes maak je contact met je lezers. En je neemt ze even in vertrouwen. Vooral als je jezelf in die terzijde een beetje op de hak durft te nemen – denk aan de pannenkoeken – ga je echt opvallen, omdat de rest zo oorverdovend ernstig doet de hele tijd.

Wat is één persoonlijk verhaal, of een opvallend feitje dat jij kan delen met je publiek?

 


Over de gastblogger

Johan Stevens leert (zelfstandig) ondernemers hoe ze onweerstaanbare teksten schrijven voor hun business. Meer weten en zelf aan de slag? Download het e-boek Niet-Saaie Webteksten Die Werken hier.

Ook bloggen op onze website?

We vinden het ontzettend leuk om constant de interactie op te zoeken met ons netwerk. Dus waarom anderen niet de gelegenheid geven om op onze website een tof blog te schrijven? Johan Stevens is een tijd geleden op ons pad gekomen en schrijft hele toffe teksten, dus echt een held wat ons betreft. Wil je ook gastblogger worden op onze website? Stuur gewoon een berichtje!

Slimmigheid van Johan

Wil jij écht opvallen in je netwerk?

Ga je zelf aan de slag met LinkedIn? Of wil je juist samen met collega's een front vormen in jullie netwerk? Dat juichen we alleen maar toe!

Deel dit artikel

Slimmigheid van Johan

Deel dit artikel

Deel dit artikel

Gratis inspiratiesessie t.w.v. €240

Door-de-bomen-het-bos-weer-zien-koffietje
met Roel of Elwin

Wij zorgen voor een koekie

Blog

INTERESSANTE ARTIKELEN VAN ALLE HELDEN

Was dit artikel interessant? Dan is het zeker de moeite waard om ook artikelen te lezen van andere helden.