gastblog

Mailinglijst van 0 naar 100 in 4 weken (6 tips)

Als jij zelfstandig ondernemer bent en je hebt gekozen voor de online route om klanten te krijgen is een maillijst een must have. En het laten groeien van die maillijst zou een topprioriteit moeten zijn.

W’rom?

Nou, omdat de meeste mensen die jouw leuke, inspirerende, ontroerende, grappige, prikkelende updates of blogs of video’s tegenkomen op Instagram of LinkedIn misschien niet NU kunnen investeren in jou, maar wel degelijk geïnteresseerd zijn en dat heel graag over een jaartje doen. Sowieso moeten mensen eerst aan je ruiken, snuffelen, ze willen je leren kennen en leren vertrouwen.

Superkinky:
Mensen op je website houden van instructies

Om je klanten daarmee een handje te helpen moet je ze expliciet daarvoor uitnodigen. En, superkinky: mensen op je website houden van instructies.

Iemand komt op je website en denkt: oh, maar dit is echt interessant! Als diegene dan geen mogelijkheid ziet om op de hoogte te blijven is de kans echt klein dat iemand je blijft volgen.

De afgelopen twee maanden is het bij mij een stukkie harder gegaan dan anders en ik deel hieronder graag mijn tips hoe ik 100 mensen in 2 maanden tijd op mijn lijst kreeg.

1) Bied een gratis weggever. Een free giveaway.

Er is veel scepsis over zo’n gratis weggever en laten we leren van de sceptici: ze zeggen dat zo’n gratis weggever vaak weinig voorstelt, dat het flut info is, een teaser om mensen op die lijst te krijgen en daarna te spammen.

Goed punt! Les is dus: zorg dat je gratis weggever echt goede, interessante en waardevolle informatie geeft. En dat zit ‘m niet in kwantiteit per se, wel in kwaliteit.

Wat kan jouw ideale klant nu, op dit moment echt goed gebruiken aan kennis? Stel je helpt mensen met afvallen: welke 5 tips kan iemand nu net even dat zetje geven dat hij of zij nodig heeft?

2) Bied je weggever 1-op-1 aan

Deze tip kreeg ik van Roel Willemse, de leukste Roel Willemse die ik ken. Ik ken ook verder helemaal geen Roel Willemse, dus dit is weer een compliment van niks, maar even serieus:

Als mensen met je linken op LinkedIn of Instagram wijs ze meteen op je gratis e-boek. Dat heb ik de afgelopen weken veel actiever gedaan.

Zeker als connecties mij een berichtje stuurden: ‘Ik las je blog, superleuk, interessant, zullen we linken!’, is het natuurlijk een gemiste kans als ik ze niet wijs op mijn e-boek, of ander soort weggever. Dus: ‘Dank je, leuk! Dan vind je mijn e-boek ook interessant, hier vind je de link.’

Zit je dit te lezen en denk je… ‘Oeh, ja, nou, dat vind ik ook wel opdringerig…’

Kan ik mij iets bij voorstellen, maar ik mail met volwassen mensen die zelf kunnen nadenken, hè?

En jij als zelfstandig ondernemer hebt kennis waar een ander echt iets aan heeft! Toch? Jij hebt toch inzichten die een huwelijk of een business kunnen redden?

Door deze tip van Roel heb ik zeker 15 nieuwe inschrijvingen op mijn lijst gekregen, in een week of 4.

3) Schrijf wonderschone blogs die inspireren en de mensen verlichten

Deze tip zat al verwerkt in de vorige. Wat ik al jaren doe is het schrijven van blogs met interessante tips voor mijn doelgroep. Wat ik daarin ook probeer te doen is de dingen met een knipoog brengen. Humor is een onderschat wapen in het inspireren van mensen. Ooit een date gehad waar in de eerste 20 minuten niet gelachen werd? Kansloos toch?

Schrijf blogs die superwaardevol zijn voor je doelgroep en waarde zit ‘m ook in dat ze entertaining zijn!

4) Maak het je ideale klant makkelijk

Op mijn website heb ik onder elke blog nu het invulveld om je mailadres achter te laten. Dat had ik eerst wat ingewikkelder: je las een blog en daaronder stond de Call To Action om mijn e-boek te downloaden en dan moest je eerst naar een andere pagina. Dat tussenstapje scheelt op zeker ook een handvol inschrijvingen per maand. Maak het mensen zo makkelijk mogelijk. Zet onder je blogs direct je embed link naar Mailchimp of ActiveCampaign.

5) Ga gastbloggen

Gastbloggen is een superslimme manier om te zorgen dat veel mensen je blog lezen en dus een effectieve manier om mensen op je lijst te krijgen. De blog die je nu leest is de tweede die ik schrijf voor Virtuele Helden en ik schrijf ook voor onder andere Frankwatching.

Waar ga jij
gastbloggen?

Het mooie: die platforms hebben het publiek al, die zorgen voor het bereik. Wat voor website is voor jouw business super interessant? Wie is jouw partner in crime?

6) Schrijf onweerstaanbaar, helder en heerlijk

Ik wil mijzelf natuurlijk geen veertjes in allerlei lichaamsopeningen douwen, maar een essentieel onderdeel van 100 inschrijvingen op je maillijst in 60 dagen tijd is dat je in je copy superhelder bent. En heerlijk.

In je call to action, je blog, je social updates. De mensen moeten in eerste instantie vooral meteen snappen waarom ze iets zouden lezen, waarom ze een actie zouden ondernemen.

En daarvoor moet je altijd superscherp weten welke exacte problemen je oplost. Waar liggen je klanten van wakker? Dat glashelder opschrijven in al je teksten is het begin en de basis van online succes.

Dus niet ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief!’ maar ‘Krijg elke week tips hoe je geld kan besparen op je boodschappen’ Of ‘Meer inspiratie ontvangen over het opvoeden van je kinderen? Klaar met de stress en de strijd? Laat je mailadres achter voor fijne tips.’

Zelfs al ben ik totaal geen doelgroep, ik heb geen kinderen, snap ik 100% wat er bedoeld wordt.

En als je er dan ook nog wat humor in gooit ben ik zomaar, zonder dat je het door hebt net zo leuk als in ‘t echt. Daar gaan we voor toch.

 


Over de gastblogger

Johan Stevens leert (zelfstandig) ondernemers hoe ze onweerstaanbare teksten schrijven voor hun business. Meer weten en zelf aan de slag? Download het e-boek Niet-Saaie Webteksten Die Werken hier.

Ook bloggen op onze website?

We vinden het ontzettend leuk om constant de interactie op te zoeken met ons netwerk. Dus waarom anderen niet de gelegenheid geven om op onze website een tof blog te schrijven? Johan Stevens is een tijd geleden op ons pad gekomen en schrijft hele toffe teksten, dus echt een held wat ons betreft. Wil je ook gastblogger worden op onze website? Stuur gewoon een berichtje!

Slimmigheid van Johan

Wil jij écht opvallen in je netwerk?

Ga je zelf aan de slag met LinkedIn? Of wil je juist samen met collega's een front vormen in jullie netwerk? Dat juichen we alleen maar toe!

Deel dit artikel

Slimmigheid van Johan

Deel dit artikel

Deel dit artikel

Gratis inspiratiesessie t.w.v. €240

Door-de-bomen-het-bos-weer-zien-koffietje
met Roel of Elwin

Wij zorgen voor een koekie

Blog

INTERESSANTE ARTIKELEN VAN ALLE HELDEN

Was dit artikel interessant? Dan is het zeker de moeite waard om ook artikelen te lezen van andere helden.