LinkedIn is niet zomaar een sociaal netwerk. Het is dé plek waar professionals samenkomen, ideeën uitwisselen en hun personal brand opbouwen. Door jezelf als expert in jouw vakgebied te positioneren, kun je een grote zichtbaarheid bereiken op de inhoud. Dat is ook het leuke van LinkedIn, je kunt viraal gaan op basis van inhoud. Daarom zie ik LinkedIn ook echt als een intellectueel platform.
Maar hoe ga je dat bereik omzetten in leads? Eén van de onderschatte onderdelen op LinkedIn is jouw profiel en in dit artikel licht ik specifiek de LinkedIn banner uit. Ook bekend als de LinkedIn omslagfoto.
Als doorgewinterde marketeer met een zwak voor personal branding, deel ik mijn visie op de LinkedIn banner. Zoveel mensen, zoveel meningen. Deze manier werkt voor mij en voor ontzettend veel ondernemers en teams die we de afgelopen jaren naar het volgende level hebben gebracht op LinkedIn. Dus doe daar je voordeel mee.
Een slimme LinkedIn banner
Op het eerste gezicht lijkt de LinkedIn banner een leuke toevoeging; het geeft een beetje kleur aan je LinkedIn profiel. Maar als je er goed over nadenkt, kun je deze plek ook als jouw billboard zien. Het is het eerste wat bezoekers zien, dus wat mij betreft ga je liever voor een slimme LinkedIn banner dan voor ‘gewoon’ een mooi plaatje.
Stap 1: Inspelen op verlangen
Op LinkedIn willen we heel graag vertellen wat we allemaal kunnen. Wat onze expertise is en welke producten of dienstverlening daarvoor de oplossing is. Ben je een coach? Dan zet je dat in je LinkedIn banner. Ik denk dat je dit anders moet bekijken.
Om iemands aandacht te pakken, is het slimmer om over dingen te praten die de bezoeker herkent. Over dingen waar hij misschien zelfs naar verlangt. Er is een probleem of een uitdaging en jij hebt daar de oplossing voor. Laat weten dat jij daar de juiste persoon voor bent, door te vertellen wat het resultaat van jouw dienstverlening is.
Dus in mijn voorbeeld van onderstaande afbeelding, ik had hier kunnen vertellen over Personal branding coaching, onze Personal Branding Community of de Personal Branding workshops die ik allemaal kan bieden. Maar praat over het resultaat van die inspanning. Het resultaat waar mijn doelgroep zo naar verlangd: Extreem opvallen op LinkedIn en leads die naar jou toekomen. Dat klinkt als een droom die uitkomt. 😉
Dus neem goed onder de loep wat jij nu vertelt in de LinkedIn banner en stel jezelf de vraag of jij praat over datgene wat jij graag wilt vertellen of dat je praat over dat wat de doelgroep graag leest.
Stap 2: Laat jezelf zien in LinkedIn banner
Herkenbaarheid, herkenbaarheid en nog eens herkenbaarheid. Er is voldoende ruimte in de omslagfoto om aandacht te vragen voor het verlangen van de doelgroep én jezelf te laten zien. Als je meer van jezelf laat zien werkt dat positief voor het vertrouwen dat mensen in je kunnen hebben. In onderstaand voorbeeld sta ik in mijn uppie. Je kunt hier ook kiezen voor een foto waar jij juist de interactie met jouw doelgroep hebt. In je natuurlijke habitat, zal ik maar zeggen. 😉
Stap 3: Huisstijl verwerken in LinkedIn banner
“Roel? Die gozer met die baard en die gele kleur toch?”
Het werkt voor herkenbaarheid heel erg lekker om de huisstijlkleur van jouw bedrijf ook in de LinkedIn banner door te voeren. De kleur is een serieus onderdeel geworden van mijn personal brand. Naast de omslagfoto vind je die kleur ook terug in mijn profielfoto, mijn uitgelichte sectie en bij mijn achternaam. Bij iedere interactie speelt de kleur geel een rol, om zo consistent die kleur aan mijn naam te koppelen.
Opvallen tijdens een personal branding workshop:
Ik heb ook schoenen met een deze gele accenten en er zijn mensen die tijdens een Personal Branding Workshop hier letterlijk een opmerking over maken. Het valt echt op, dus doe hier je voordeel mee.
Stap 4: Bedrijfslogo in LinkedIn banner
Jouw activiteiten op LinkedIn vinden vooral vanuit jouw persoonlijke profiel plaats, maar uiteindelijk moet de schoorsteen wel roken. Dus voel je vrij om hier naast de huisstijlkleur ook het logo toe te voegen van jouw bedrijf of het bedrijf waar je in dienst bent. Boven de profielfoto is vaak een loze ruimte, dus wat mij betreft een perfecte plaats om het logo te plaatsen.
Extra tippie voor jouw LinkedIn banner:
Creëer een LinkedIn banner die alle collega’s kunnen voeren op hun LinkedIn profiel. Ook online presenteren jullie je als een team, toch?
Stap 5: Voeg een call to action toe in Linkedin banner
Als laatste zou ik ervoor kiezen om naast het verlangen ook een ingang te geven tot jouw dienstverlening. In het voorbeeld uit dit artikel gebruik ik de LinkedIn banner om onze volgende Heldentalk te promoten. Als er geen webinar op de agenda staat, kan ik aansturen op een ander aanbod van onze waardeladder. Dus pak de aandacht door in te spelen op het verlangen en geef direct een laagdrempelig aanbod. Makkelijker kunnen we het niet maken. 👍🏻
Oké, even samenvattend over jouw nieuwe LinkedIn banner
Stap 1: Inspelen op verlangen
Pak de aandacht door in te spelen op het verlangen van de doelgroep.
Stap 2: Laat jezelf zien in LinkedIn banner
Mensen doen zaken met mensen, dus durf jezelf te laten zien.
Stap 3: Huisstijl verwerken in LinkedIn banner
Zorg ook qua kleurgebruik voor herkenbaarheid.
Stap 4: Bedrijfslogo in LinkedIn banner
De schoorsteen moet roken, dus laat ook jouw bedrijfslogo zien.
Stap 5: Voeg een call to action toe in Linkedin banner
Als je de aandacht hebt, vertel jouw doelgroep dat precies wat ze kunnen doen.
Dus neem je Linkedin banner serieus
De tijd om een nutteloze LinkedIn banner te hebben is echt voorbij. Zorg ervoor dat jouw profielbezoekers weten voor wie jij er bent en wat je voor hen kunt betekenen.
Daarnaast wil je deze banner om de zoveel tijd opnieuw checken. Sluit hij nog aan op de behoefte van de doelgroep en überhaupt op de huidige markt. Als de wereld verandert, kan jouw aanbod daar in mee veranderen.