blog

CRO - Wat is het, waarom en hoe pas je dit toe?

Je hebt die schitterende website, hij ziet er gelikt uit en staat bol van de fancy elementen die bewegen en knipperen. “Omdat de webbouwer zei dat dat gaaf is”. Volgens de statistieken komt er ook al aardig wat verkeer op de website, met de zoekmachine optimalisatie ben je lekker bezig geweest (en nog steeds natuurlijk). Opvallend is alleen dat je bijna geen conversies hebt, bezoekers doen niet wat jij van ze verwacht.

Dit is precies het moment waarop CRO, of te wel Conversion Rate Optimization (Conversie Optimalisatie) het verschil kan maken.

Zoals de woorden “Conversie optimalisatie” al zeggen, breng je verbeteringen aan op de website. Zo zorg je ervoor dat bezoekers gemakkelijker converteren en optioneel ook meer conversies of een grotere aankoop doen.

Is Conversie optimalisatie niet gewoon AB-testen uitvoeren?

Niet helemaal. AB-testen is slechts een onderdeel van optimalisatie en komt als een van de laatste stappen in het proces. Om te weten wat je moet testen, heb je data nodig. Deze data haal je uit tools zoals Google Analytics. En om te weten welke data je moet bekijken heb je inzicht nodig in processen die niet goed verlopen.

Het begin van CRO is dus altijd eerst naar huidige processen op de website kijken. Wat verwacht jij van een bezoeker en waarmee probeer je dat doel te behalen. De data uit Google Analytics en aannames (wanneer je al meer ervaring hebt), zullen je vertellen waar je aan moet werken.

Aannames zijn dodelijk!

Iemand heeft mij ooit verteld dat aannames dodelijk kunnen zijn. Juist om die reden gebruik je liever de data die je tot je beschikking hebt. Wanneer je tijdens het optimalisatieproces denkt dat de specifieke kleur of positie van een knop een rol speelt, kan de data je aanname kracht bijzetten of ontkrachten. Samen met de data en je aanname kan je een hypothese vormen.

Wanneer je een hypothese hebt, kun je een testplan opstellen. Hierbij inventariseer je wat het verwachte eindresultaat zal zijn en wat er nodig is om hiertoe te komen. Welke middelen ga je bijvoorbeeld inzetten.

De optimale Customer Journey

Het doel van Conversie optimalisatie is het verbeteren/perfectioneren van de klantreis. Je weet wel, dat ver-van-je-bed-woord Customer Journey. Hiermee zorg je ervoor dat de doelstellingen van jouw bedrijf in lijn liggen met wat er op de website wordt aangeboden aan de bezoeker. Dit kan alleen bij een optimale gebruikerservaring.

Het voorbeeld waar ik mee begon, “de nieuwe website met alle fancy elementen die knipperen en bewegen”, kan een voorbeeld zijn van een slechte gebruikerservaring. Bezoekers worden wellicht afgeleid van het doel dat jij voor de voor ogen hebt. Vaak geldt hier ook gewoon LESS IS MORE!

Zorg dat sommige keuzes al gemaakt
zijn voor een bezoeker.

Als jij drie pakketten hebt, is het verstandig om er eentje uit te laten springen. Dat kan qua inhoud, prijs of presentatie zijn. Zet bijvoorbeeld niet twee dezelfde knoppen naast elkaar, maar geef prioriteit aan degene die voor jou het belangrijkste is. Vaak heeft dat te maken met verdienmodel en het product met de meest marge of schaalbaarheid.

Je kunt je geld maar één keer uitgeven

Zoals gezegd, conversie optimalisatie draait om het verbeteren van de huidige situatie. Dus als jij geld stopt in Google Ads, maar er niet voldoend euithaalt kan CRO een grote rol spelen. Degene die je campagne beheert en optimaliseert doet er veel aan om de kosten per klik zo laag mogelijk te houden, maar als de website simpelweg niet voldoende verleid om te converteren kun je sleutelen aan je campagne tot je een ons weegt.

Het is zonde, maar je ziet het vaak gebeuren. Zoek maar eens in Google op een paar willekeurige zoektermen en klik eens wat advertenties aan. Er zijn nog steeds veel advertenties die gewoon naar de homepage leiden, zonder een concreet doel voor de bezoeker. Doodzonde dus!

Geld steken in Google Ads zonder je een geoptimaliseerde website is gewoon erg zonde. Zorg eerst dat de basis van de conversie optimalisatie in orde is en ga dan adverteren. Je zult zien dat het rendement van je website vele malen hoger ligt.

Hoevaak en hoelang moet ik CRO doen?

Het optimaliseren van je website is iets dat je niet in 1 week of maand hebt afgerond. Een goede AB-test loopt in de meeste gevallen minimaal 3 weken. Voor deze tijd moet je alle voorbereidende werkzaamheden doen en achteraf moet je de testresultaten implementeren.
Ook is het zo dat je niet klaar bent met 1 aanpassing, dit zou uniek zijn.

Net zoals zoekmachine optimalisatie is Conversie optimalisatie een doorlopend en langdurig proces.

Welke Tools kan je gebruiken?

Omdat CRO zo’n belangrijk onderdeel is, zijn er ook 101 verschillende CRO-tools beschikbaar die je hierbij kunnen helpen. Het probleem bij de meeste hiervan zijn vaak de torenhoge maandelijkse kosten. Zijn deze het waard? In de meeste gevallen vinden wij van niet.
Begin je net met CRO voor je eigen website, dan kan de gratis dienst voor Google Optimize je hierbij heel goed helpen. Er zijn voldoende mogelijkheden waarmee jij de ultieme test kunt uitvoeren op jouw website. Laat je hierin uiteraard wel even goed adviseren door een expert.

 

Slimmigheid van Roel

Wil jij écht opvallen in je netwerk?

Ga je zelf aan de slag met LinkedIn? Of wil je juist samen met collega's een front vormen in jullie netwerk? Dat juichen we alleen maar toe!

Deel dit artikel

Slimmigheid van Roel

Deel dit artikel

Deel dit artikel

Gratis inspiratiesessie t.w.v. €240

Door-de-bomen-het-bos-weer-zien-koffietje
met Roel of Elwin

Wij zorgen voor een koekie

Blog

INTERESSANTE ARTIKELEN VAN ALLE HELDEN

Was dit artikel interessant? Dan is het zeker de moeite waard om ook artikelen te lezen van andere helden.