Als je druk bent op LinkedIn, zul je zien dat steeds meer mensen even de moeite nemen om je profiel te bekijken. Maar wat zien ze dan eigenlijk? Vaak wordt daar te weinig bij stilgestaan. Zorg er zelf voor dat je met deze toegankelijke tips je eigen LinkedIn profiel optimaliseert.
In dit artikel ga ik niet in op basisinstellingen zoals je werkervaring, dat heb je al onder de knie toch? Dit zijn écht de aanvullende tips waarmee jij eenvoudig gaat opvallen in je netwerk.
1. Gebruik een goede profielfoto
Het gebruik van een goede foto lijkt zo voor de hand liggend, maar in de praktijk zien we nog te vaak dat daar eenvoudig winst valt te behalen. Met een professionele profielfoto zorg je ervoor dat er 20 keer vaker überhaupt op je foto geklikt wordt, waardoor je netwerk jouw LinkedIn profiel gaat bezoeken.
Maar wat is dan professioneel? Moet de profielfoto door een fotograaf worden geschoten? Wij denken van niet. Vraag aan een collega om met een fatsoenlijke smartphone een goede foto van de voorkant te schieten in kleding die je zakelijk vaker draagt. Gebruik vooral geen vreemde filters, laat huisdieren achterwege en plak je vakantiefoto’s in een plakboek i.p.v. LinkedIn. 😉
Met de profielfoto gaat het erom dat ik je eenvoudig kan herkennen. Dus ook als je foto heel klein naast een opmerking op LinkedIn wordt getoond. Maak een mooi profiel van net onder je schouders tot aan je kruin.
Als je trouwens een beetje handig bent met Photoshop, is het de overweging waard om je foto nog net iets extra te laten opvallen met bijvoorbeeld een gekleurde ring om de foto. Wij merken dat de gele kleur meer en meer aan ons merk wordt gekoppeld. En dat is uiteindelijk waar we het voor doen.
2. Val op met je functieomschrijving
De functieomschrijving onder je naam, ook wel kopregel genoemd, geeft vaak een vertekend beeld van hoe je deze kunt inzetten. Veelal zetten mensen hier precies neer wat ze doen, zoals ‘Accountmanager’ of ‘Managing Director’. Feitelijk klopt dat deze functieomschrijving natuurlijk, alleen zegt het mij als buitenstaander zo weinig.
Probeer binnen de 220 karakters die je krijgt een compleet beeld te geven van wie jij bent als persoon. Benoem niet zozeer je functieomschrijving (dat doe je bij je ervaring ook al), maar benoem vooral wat de impact van jouw werk is. Hoe zien je collega’s jou en hoe kun je dat vertalen naar een leuke omschrijving?
Zelf ben ik een aanpakker in alles wat ik doe en voor mij is ‘Mouwenopstropert’ een leuke vertaling van deze eigenschap. Dit heeft een link naar mijn Rotterdamse roots en vertelt je hoe ik dagelijks in mijn werk sta. Dat is een belangrijk onderdeel van personal branding.
3. Laat me je leren kennen in de samenvatting
De samenvatting op LinkedIn is eindelijk de plek waar je uitgebreid over jezelf kunt vertellen. Maar let op, dit hoeft niet alleen maar over je werk te gaan. Op LinkedIn gaat het om jou en je werk hoort daarbij. Niet andersom.
Wie ben je? Wat vind je gaaf? Waar ligt je passie? Welke hobby’s heb je? Wat is je gezinssituatie? Ben je een teamspeler? Hoe helpt jouw sportmentaliteit bij je zakelijke mindset? Dat zijn wat voorbeelden van onderwerpen die mij in de gelegenheid stellen om je beter te leren kennen.
Deze samenvatting zorgt ervoor dat LinkedIn beter begrijpt wie jij bent en waarom we bij jou moeten zijn. Daardoor werk je eenvoudig aan je vindbaarheid op het platform.
4. Hou testimonials up-to-date
Dat jij jezelf gaaf vind geloven we direct, maar het is natuurlijk veel waardevoller als iemand anders dit over je zegt. Krijg je een compliment van iemand uit je netwerk? Vraag eens een testimonial. Heb je een inspirerend gesprek gehad met een leverancier? Geef eens een testimonial.
Aanbevelingen van iemand uit 2010 zijn erg fijn, maar LinkedIn stelt recente testimonials erg op prijs. Dus blijf complimenten op deze manier eenvoudig verzilveren.
Maak het zo gek als je zelf wilt
LinkedIn geeft je nog diverse tools om je profiel te verbeteren, maar wij denken dat je met deze 4 tips er in de basis klaar voor bent. Met deze tips zorg je er eenvoudig voor dat je onderscheidend bent van je netwerk. En dat is een belangrijke factor in het opvallen in je netwerk.
Als je LinkedIn profiel met deze 4 tips staat, begint het echte werk pas. Want van alleen gluren op LinkedIn komt je netwerk komt niet spontaan op je profiel terecht. 😉 Zorg ervoor dat je gaat opvallen in je netwerk door inhoudelijk te reageren op een ander óf door zelf inspirerende berichten te plaatsen.